Nyitva tartunk:

H-P: 07:00 - 18:00
Szo-Va: Zárva

Hívjon minket:

+3630/934-2501
+3620/408-0111 

Keressen minket:

1173 Budapest,
Összekötő utca 1.

Futómű

Diagnosztika

Olajszerviz

Klíma-karbantartás,-töltés

Gumiszerelés, centrírozás

TPMS szenzor szerelés

Fék

Lengéscsillapító

Kipufogó



Futómű

A biztonságos közlekedés egyik alapfeltétele a megfelelő állapotú futómű. A kopott, elhasználódott alkatrészek miatt megváltozik a futómű geometria, ezáltal az autó instabillá válik, kezelhetősége nagymértékben romlik. A rossz futómű miatt az abroncsok egyenetlenül kopnak, amely szintén a jármű rossz kezelhetőségéhez vezet, nem is beszélve az idő előtt elkopó gumiabroncsokról.

Amennyiben rendellenes, vagy jelentős vibrációt észlel a kormányon adott motorteljesítmény fölött, vagy a gépjármű vízszintes úton jobbra vagy balra húz, elképzelhető, hogy futóműve nincs megfelelően beállítva. Ebben az esetben javasoljuk, hogy minél előbb keresse fel szervizünket, hogy kiderítsük a probléma valós okát.

Az alábbi esetekben javasoljuk, hogy feltétlenül ellenőríztesse autóját:

vezetés közben a kormányzásnál rendellenességet tapasztal, esetleg észrevehetően húz az autó jobbra, vagy balra;
a gumiabroncsok elkezdtek rendellenesen kopni
az autó kereke ütközött járdaszegéllyel, vagy nagyobb kátyúba hajtott bele;
felfüggesztést vagy a kormánymű elemcseréit követően feltétlenül állíttassa be rendesen a futóművet;
kanyarodást követően a kormánykerék nem áll könnyedén vissza a középállásba.

View the embedded image gallery online at:
http://myautoservice.hu/szolgaltatasok#sigFreeId0e2bd88e9e




Diagnosztika

A levegő minőségének javítása érdekében az autógyártókat az előírások egyre szigorúbb kipufogógáz- kibocsátási határértékre kötelezik. A földünk lassan kiapadó nyersolaj készlete miatt, egyre jobban emelkednek az üzemanyagok árai. Kisebb fogyasztású, nagyobb teljesítményű, de csendesebb járású autók előállítása lett a cél világszerte.

Igen ám, de hogyan? Minek vagy kiknek a rovására? A trabi és a lada is elment elektronika nélkül! Belépve az EU-ba már nem sokáig. Ha az UNIO betartatja a szigorú környezetvédelmi előírásokat, ami küszöbön áll, ki fogják vonni őket a forgalomból.

Vegyünk új autót, részletre? Legyen benne ABS, digit klíma, elektromos ablak, központi zár? Hát igen ez a kor követelménye. Mi is vezérli ezt a sok extrát? - elektronika, elektronika hátán. Hál istennek típusonként különbözőek, ami miatt főhet is néha a szerelők feje.

Természetesen, dacolva a különböző gyártókkal, megpróbáljuk felvenni - mi függetlenek - a harcot és néha napokat kínlódva megoldani a kilátástalannak tűnő feladatokat is. Ez már nem a "trabi" korszak! Mikor a különböző irányító (vezérlő egységek vagy számítógépek) egymás között kommunikálnak, nem ajánlatos "trabi" módszerrel hozzányúlni!

Itt jön a diagnosztika szerepe. Különböző műszerekkel az autó kommunikációs (diagnosztikai) csatlakozóján (port) keresztül az adott vezérlőegységtől a hibatárolót lekérdezzük. Ha sok hibát tárolt el a számítógép, valószínűleg - a régi órás szerint - már többen is piszkálták. Ki kell törölni a hibákat - nem kiütni - és egy menetciklus után ismét lekérdezi a hibatárolót: Ezzel az autó még nem javul meg! A visszatérő hibák (kódok) irányt mutatnak a valós hiba irányába, de legkevésbé sem jelöli meg azt.

Az új autókat manapság - a különböző hitel lehetőségek miatt - könnyebb megvenni, de a garancia idő lejárta után fenntartani annál nehezebb. Hogy miért? Mivel az új gépkocsik, hogy könnyebben eladhatók legyenek, a gyártók egyre több extrával szerelik fel azokat. A több elektronikus "kütyü" több hibalehetőséget hordoz magában. A hozzá nem értés - elnézést, senkit nem akarok megsérteni - súlyos hibákat eredményezhet. Diagnosztika, javítási útmutató ( "kotta" ), elővigyázatosság, tapasztalat nélkül nem tanácsos hozzá nyúlni korunk autó "csodáihoz", még egy akku cserénél sem, főleg az új autóknál. Már sok ügyfélnek okozott fejfájást a probléma.

Az autógyártók, a számítástechnika előnyeit felhasználva - a versenyképesség megőrzése miatt - állandóan fejlesztik a különböző vezérlő egységekben lévő szoftvereket. Sajnos előfordul, hogy évente többször is "hozzányúlnak", ami igen csak sok fejtörést okoz mind a márkaszervizek, mind a függetlenek számára. Hogy mégis haladjunk a gyors fejlesztésekkel különböző méreg drága javítástechnológiai szoftvereket kell hogy vásároljunk, sőt a diagnosztizáláshoz használt célműszerek programjait is frissíteni kell, mivel egy év alatt sok új autót dobnak piacra. Ha az új autók garanciája lejár az alkatrészek cseréje, azok javítása már az ügyfeleket terheli.

Fontos, hogy - ellentétben a "trabi" korszakkal - a rendszeres szerviz intervallumokat betartsuk! Számos alkatrész, pl. szűrők, gyertyák esetében a jó minőségű, gyárilag előirtat használjunk. A nem bele való vagy túl olcsó "portéka" beépítése súlyos következményekkel járhat, mind az autó, mind az ügyfél pénztárcája számára. Ha hibajelző lámpák - motor, ABS, légzsák, stb. - valamelyike világít, az a részegység javításra szorul. A motor esetében főleg, mivel a kis hiba okozhatja a nagyobbat. Saját autóm rángatásos /gyújtás kihagyás / hibája katalizátor cseréjét eredményezte, pedig a hibajelző nem is világított.
Ha az ember az egészségét elhanyagolja, nagy árat fizet, pedig őseink még az orvost sem ismerték. Az új autóknál ugyanez a helyzet. Nem fordítunk rá kellő figyelmet, sokba fog kerülni.

View the embedded image gallery online at:
http://myautoservice.hu/szolgaltatasok#sigFreeIdb273f4f6bd




Olajszerviz

A motorolaj a személygépkocsi üzemeltetési költségeinek mindössze töredékét teszi ki, de a megfelelő olaj kiválasztásával és időbeni cseréjével nagy összegeket lehet megtakarítani. A rossz minőségű vagy a csereperiódusnál hosszabb ideig használt motorolaj nem képes megfelelően ellátni feladatát, és egy sor problémát okozhat. A következőkben megismerkedhetünk a legfontosabb olajproblémákkal, azok jellemző okaival és következményeivel.

Lerakódás-képződés

Lehetséges okok: elfogyott az olajból valamelyik adalék, az olaj elszennyeződött.
Lehetséges következmények: izzógyújtás, teljesítmény-csökkenés, magasabb károsanyag-kibocsátás.

Kopás

Lehetséges okok: kopást okozó fizikai szennyeződések a motorban, elfogyott az olajból valamelyik adalék, az olaj elszennyeződött, túl alacsony olajszint.
Lehetséges következmények: alkatrész-meghibásodás, motorhiba.

Olajviszkozitás-növekedés

Lehetséges okok: elfogyott az olajból valamelyik adalék, az olaj oxidálódott, az olaj elszennyeződött.
Lehetséges következmények: olajkeringési problémák, kritikus motoralkatrészek kopása, mechanikai hiba.

Az olaj termikus lebomlása

Lehetséges okok: elfogyott az olajból valamelyik adalék, az olaj oxidálódott, abnormálisan magas üzemi hőmérséklet.
Lehetséges következmények: az olaj besűrűsödése, olajhiány, hidegindítási problémák, motorhiba.

Olajellátási-probléma

Lehetséges okok: az olajpumpa meghibásodása, eltömődött olajjáratok, alacsony olajszint.
Lehetséges következmények: alacsony olajnyomás, kritikus motoralkatrészek kopása, mechanikai hiba.

Hogyan kerülhetjük el?

Ezeket a problémákat megfelelő minőségű olaj használatával és az olajcsere-periódusok betartásával elkerülhetjük. Egy minőségi olaj tartalmazza mindazokat az adalékokat, amelyek segítenek megelőzni ezeket a problémákat, így gondos karbantartás mellett nincs szükség speciális adalékok használatára, motormosásra vagy az előírtnál sűrűbben történő olajcserére. Utóbbi alól kivétel, ha az üzemeltetési körülmények lényegesen nehezebbek az átlagosnál, mert olyankor érdemes lerövidíteni az olajcsere-periódust.



Klíma-karbantartás,-töltés

Miért is szükséges fertőtleníteni a szellőzőrendszert?

A klímaberendezés nedves, nehezen hozzáférhető részei optimális környezetet biztosítanak a mikroorganizmusok elszaporodásához, a vírusok és gombák rendkívüli módon kedvelik az ilyen környezetet. A rendszer működése közben az elpárologtatón áthaladó levegő lehűl, ennek következtében pára csapódik le, amely kondenzvíz formájában távozik a rendszerből, Ennek köszönhető, hogy meleg napokon a gépkocsi leállítása után tócsa van az autó alatt. Ennek a víznek egy része viszont bent marad a rendszerben, és a sötét, nedves környezet pedig melegágya a nem kívánt kórokozóknak. Ezek a kórokozók a szellőzőrendszeren keresztül bekerülnek a jármű utasterébe, és azon kívül, hogy kellemetlen szagot árasztanak, komoly légúti megbetegedéseket, allergiás tüneteket okozhatnak!

Ózonos fertőtlenítés:

Milyen gyakran érdemes ózonnal tisztítani?
Az ózonos kezelés nem csak a klímarendszerben lévő gombák és baktériumok ellen hatásos, hanem a normál közlekedés során az utastérbe jutó és ott lerakódó szennyeződések, koromrészecskék, vírusok és baktériumok ellen is, de nem elegendő csak a klímaszezon előtt elvégezni a tisztítást, ugyanis a szennyeződések, vírusok és baktériumok az év minden napján jelen vannak.

Javasoljuk a kezelést negyedévente elvégeztetni, különös tekintettel a nyári klíma használati szezont megelőzően, valamint a téli fűtésszezon előtt.

Miért jobb, mint a hagyományos klímatisztítás?

Az ózon gáz fertőtlenítő és szagtalanító erejét kihasználva a klímarendszer megbontása, illetve erős vegyszerek használata nélkül tisztítjuk és fertőtlenítjük a klímarendszert, valamint szagtalanítjuk az autó teljes belterét.

Habbal való tisztítás:

A legegyszerűbb módja a klímarendszer tisztítására, viszont kevésbé hatékony mint az ózonos fertőtlenítés. Fertőtlenítő habot juttatuk a szellőző vezetékekbe, illetve a pollen-szűrő kivétele után az elpárologtató felületére. Ezt egy hatóidő követi mely kb. 30-60 percig tart. Ezután alaposan kiszellőztetjük az autót és vissza helyezzük az ÚJ pollen-szűrőt.

Miért kell évente ellenőrizni a hűtőközeg (R134a) mennyiségét?

A gépkocsi klímaberendezés nagyon nagy igénybevételnek van kitéve (rezonancia, nagy hőmérséklet különbség, nedvesség, stb.), A hűtőgáz mennyisége a gépjármű légkondicionáló rendszerében természetéből fakadóan csökken. A gumitömlők, klíma-szivattyúk gyártói műszaki leírásaiban megadják a csőfalon vagy a tömítő felületek mentén diffundálódó hűtőközeg mennyiségét egy évre vetítve. Ezért éves szinten 20% klímagáz veszteség nem jelent tömítetlenséget, ugyanakkor a megmaradt 80% nem elegendő a klímakompresszor hibátlan működéséhez, így a klímaberendezést időközönként után kell tölteni. A gyártó igen szűk tűrést enged meg a hűtőközeg mennyiségét illetően, ezért ha a fent említett mennyiség hiányzik, akkor az elpárologtatóból a kompresszor irányába áramló hűtőközeg már túl sok hőt tartalmazhat ahhoz, hogy a klímaszivattyúban is termelődő hőt eltudja szállítani. Következményként a kompresszor túlhevül és a hőtágulás következtében intenzív surlódás, kopás keletkezik. Először a klímakompresszor dugattyúk teflon bevonata, majd a dugattyúk és a hengerfal is elkopik. A klímaberendezésben lévő hűtőközeg mennyiségét ezért évente ellenőriztetni kell!

Az autóklíma-rendszer felépítése, működése

Az autóklíma kompresszora összesűríti a gáz halmazállapotú hűtőközeget, megnövelve ezzel a hőmérsékletét. Ez a kondenzátorba kerül, ahol a menetszél vagy a ventilátor segítségével hőt vonunk el, melynek hatására cseppfolyóssá válik (lecsapódik). A hűtőközeg ezután áthalad a szárítószűrőn, mely párátlanítja, és kiszűri az esetleges szilárd szennyeződéseket. A nagy nyomású, cseppfolyós halmazállapotú hűtőközeg az expanziós szelephez érkezik, amely közvetlenül a párologtató előtt helyezkedik el.



Az expanziós szelepen áthaladva nyomáscsökkenés következik be, ami miatt a hűtőközeg cseppfolyósból gáz halmazállapotúvá változik. Mivel ez a folyamat hőcsökkenéssel jár, lehűti a párologtató felületét, s ezáltal a rajta áthaladó - a ventillációs rendszer által az utastérbe fújt - levegőt. A kis nyomású gáz hűtőközeg ezután visszajut a kompresszorhoz, hogy a körfolyamat újra kezdődhessen.



Gumiszerelés, centrírozás

A gépjárművek biztonságos közlekedésének alapvető feltétele a megfelelő gumiabroncsok használata. Amennyiben a napi átlaghőmérséklet +7 ℃ alá csökken, vagy e fölé emelkedik, szükségessé válik a gumiabroncsok cseréje. Továbbá a gumiabroncsokat le kell cserélni,

ha a profilmélység az előírt minimumra csökken
helyi rendellenes kopás esetén
ha az abroncson az öregedés jelei láthatóak vagy ha az életkora elérte a 8 évet.

Gumiszerelés. centírozás

A gumiabroncs választásánál ajánljuk, hogy a várható km futás figyelembevételével keresse meg a gépkocsijának leginkább megfelelő típust.



TPMS szenzor szerelés

Szervizünk tudja pótolni, cserélni, klónozni és tanítani az Ön járművére amennyiben ezzel gyárilag fel van szerelve.

Hasznos tudnivalók a TPMS-ről, azaz a guminyomás-szenzorról

Korábban már írtunk arról, hogy idén novembertől minden újonnan forgalomba helyezett autónak rendelkezni kell TPMS-sel, azaz guminyomás ellenőrző rendszerrel. A következőkben annak járunk utána, miért szükséges, kell-e egyáltalán, mire számíthat az a tulajdonos, akinek autója ezzel a rendszerrel is fel van szerelve. A TPMS alkalmazásának célja kettős: elsőként növeli a biztonságot, hiszen a kimutatások szerint sok baleset történik amiatt, hogy rossz guminyomással közlekednek az autósok. A másik cél pedig a fogyasztás megfelelő szinten tartása és a környezetvédelem. Nem mindegy ugyanis, hogy a gyárihoz képest pl. 30 százalékkal kisebb guminyomással autózunk. Ebben az estben nemcsak több üzemanyagot égetünk el, hanem a gumi is intenzívebb kopásnak van kitéve.

Hazánkban az Alcar Hungária Kft. kínál olyan utólagosan is klónozható és programozható szenzorokat, amelyeknél a szelep és a szenzor egymástól szétválasztható.

A guminyomás ellenőrző rendszereknek két típusa létezik, az indirekt és a direkt. Kezdetben főként az indirekt guminyomás ellenőrző rendszert alkalmazták, mára pedig már egyre nagyobb teret hódítanak a direkt, külön szenzorokkal felszerelt rendszerek. Az indirekt a kerekek fordulatszámát figyeli. Ha csökken az egyik abroncsban a nyomás, akkor annak a kerülete kisebb lesz, ezáltal gyorsabban forog, mint a többi kerék. Ezt a központi egység érzékeli és figyelmezteti a vezetőt. A rendszer előnye, hogy az ABS-szenzor jeleit használja, emiatt nincs szükség külön érzékelőre. Ezzel jelentős összegeket tudunk megspórolni, ahogy azt a későbbiekben látni fogjuk.

Ha az előre beállított érték alá csökken az egyik abroncsban a légnyomás, akkor a fenti sárga lámpa fog minket erről tájékoztatni a műszerfalon.

A direkt rendszer felépítése komplexebb, ugyanakkor részletesebb és pontosabb adatokat szolgáltat. Ez a konstrukció a következők alapján épül fel: minden egyes kerék tartalmaz egy nyomás- és egyes típusoknál hőmérsékletérzékelő-szenzort. A mért adatok 0.1 bar pontossággal rádiófrekvencián kerülnek továbbításra a központi egység felé. Bizonyos autóknál elő is tudjuk hívni a mért adatokat: ellenőrizhetjük a pontos nyomást és akár az abroncshőmérsékleteket. Ez a rendszer természetesen már nem a kerék fordulatszáma alapján jelez, hanem egy küszöbértékre van beállítva, amit ha elér a guminyomás, akkor a műszerfalon megjelenik a TPMS sárga ikonja.

Ez valóban mind szép, jó és hasznos, nem véletlenül vált szériatartozékká ez a korábban még csak extraként rendelhető biztonsági rendszer. Az ABS, ESP után a TPMS is a mindennapi autózás részévé válik az új autók tulajdonosainak az életében. Azonban amíg a blokkolásgátló és az elektromos stabilitás kontroll nem igényel különösebb törődést, addig a TPMS igen, sőt időnként pénzbeli ráfordítást is megkövetel. A direkt szenzorokkal szerelt TPMS esetében a következő gondok adódhatnak. Számos autómárka gyári nyomásszenzorai egybe vannak építve a szeleppel. A szenzorok a tervezetthez képest rövidebb időt bírnak ki. A téli és nyári gumi cserénél ugyanis rendszeresen fedeznek fel korróziót a felni és a szelep találkozásánál. A szenzorok további hátránya, hogy bizonyos időközönként cserélni kell a tömítésért felelős alkatrészeket. Egy korrodált szelep esetében sokszor nem lehet megoldani a tömítés cseréjét. Ilyenkor a teljes szelepet cserélni kell, azonban mivel az fixen egybe van építve a szenzorral, ezért új szenzorra van szükség. Ez autómárkától függően akár 15-20 ezer forintba is kerülhet. Ilyenkor csak reménykedhetünk, hogy ne kelljen több darabot kicserélni. Bosszantó a dolog, hiszen a szenzor hibátlan, mégis kuka az egész egység a szelep miatt.

Egyes autóknál a pontos guminyomás és a hőmérsékleti érték is megjelenhet az autó központi kijelzőjén.

Ezt a problémát többen is felismerték, és elkezdték gyártani az utólagosan is beszerelhető és programozható szenzorokat, melyeknek szelepei csavarkötéssel kapcsolódnak a szenzorhoz. Hazánkban az Alcar Hungária Kft. kínálatában megtalálhatók ezek a szenzorok. A jelenlegi palettájuk a teljes európai piac kb. 80 százalékát fedi le. A módosított TPMS szenzorok különálló szelep és szenzor konstrukciójának köszönhetően jóval kedvezőbbek hosszútávon, mint a korábban említett gyáriak. Lehetőség van ugyanis arra, hogy itt csak a szelepet cseréljük, ami lényegesen olcsóbb, mint a komplett szenzor. Egy-egy TPMS szenzor nagyjából 4-5 évig működőképes, ezt követően mindenképpen cserélni kell.

Nem mindegy, hogy milyen típusú és kialakítású felnit használunk. TPMS (guminyomás-szenzor) használata esetén erre is figyelni kell.

Sajnos a csere nem egyszerű művelet, megfelelő műszer szükséges hozzá. Abban az esetben, ha utólagos, tanítható szenzort szereltetünk be, akkor klónzoni kell a gyári szenzort, továbbá egyes márkáknál az autó tanítása is szükséges lehet. Klónozáshoz elegendő egy külső vagy OBD-s diagnosztikai eszköz használata. Amennyiben "forgatjuk" is (eltérő helyre tesszük) a kerekeket, akkor újra is kell tanítani az autóval, hogy melyik felni/szenzor hova került, ez további programozgatást igényel. Mivel ezek az eszközök komolyabb összegbe kerülnek, és kezelésükhöz szakértelem is szükséges, emiatt nem lehetséges az, hogy otthon végezzük el ezeket a műveleteket.

Végezetül pedig fontos megemlíteni, hogy 2015 júniusától a műszaki vizsgákon is ellenőrzik a TPMS szenzorok működését. Abban az esetben, ha 20 százalékos guminyomás csökkenésnél nem jelez a rendszer, akkor elméletileg sikertelen a vizsga. Azok, akik nemrég vettek új autót, még nem kell emiatt aggódjanak. Viszont azoknak, akiknek a fenti dátum után lesz esedékes a műszaki és TPMS-sel szerelt az autójuk, érdemes odafigyelniük a szenzorra. Egy 4 éves autónál már lehetséges, hogy az egység az élettartamának a végénél jár − feltéve, ha direkt módon módon méri a guminyomást.



Fék

A fék jelentősége az autós életében.

A fékrendszer nem csak az autónk egyik legbonyolultabb rendszere, de egyben az egyik legfontosabb is, hiszen ha elromlik, az akár életveszélyes is lehet. Fontos tehát, hogy odafigyeljünk rá, ha a legkisebb rendellenességet is észleljük, azonnal forduljunk szakemberhez és hozassuk rendbe a rendszert. Az elromlott alkatrészeket pedig cseréltessük ki megbízható újakra. A fék feladata, hogy szükség esetén megállítsa az autónkat, lehetőleg minél gyorsabban. Ezt úgy éri el, hogy az autó mozgási energiáját súrlódás segítségével hőenergiává alakítja át: a kerekekhez rögzített féktárcsa, vagy fékdob felületéhez szorítja a súrlódó és gyorsan kopó fékbetétet. A bonyolult fékrendszer alkatrészeit alapvetően két csoportba lehet osztani, vannak mechanikus alkatrészek és van fék hidraulika.

Tömören összefoglalva, a fék hidraulika feladata, hogy eljuttassa a parancsunkat a tényleges munkát elvégző, a súrlódást "bevállaló" fékbetétekig. Ha csak lassítani akarunk, vagy vészhelyzetben reflexből rátaposunk a fékpedálra, a fék hidraulika együttműködő alkatrészei gondoskodnak arról, hogy a fékbetétek hozzászoruljanak a féktárcsákhoz vagy a fékdobokhoz. Elég sok alkatrészről van szó, egyebek között fékfőhengerről, fékmunkahengerekről, fékcsövekről, fékfolyadék tartályról. A fékhibák megelőzése érdekében tartsuk be az autónk gyártója által ajánlott ellenőrzési és felújítási periódusokat. Meghatározott időközönként ellenőriztessük a fékolaj szintjét és minőségét is.

Ha bármilyen gondot tapasztalunk a fékrendszerben, mondjuk fékezéskor csikorgó, a fémes súrlódásról árulkodó hangot hallunk, vagy a fékezés hatásfokának gyengülését tapasztaljuk, azonnal ellenőriztessük az egész fékrendszert. Ha a fékbetét cseréje miatt vittük a kocsit a szervizbe, azért nézessük át a fék hidraulika alkatrészeit is.

View the embedded image gallery online at:
http://myautoservice.hu/szolgaltatasok#sigFreeId00d36d3583




Lengéscsillapító

Lengéscsillapító mérés során az autószerviz gyorsan és könnyen megállapítja hogy milyen állapotban van.

Lengéscsillapító fajtái és működésük ismertetése:

Lengéscsillapító felépítése

Nézzük, mi is a lengéscsillapító szerepe! Tükörsima út nincs. Nem kell ahhoz a kiskunsági tanyavilág bakhátas útjain bóklászni, hogy megtapasztaljuk, milyen az, ha a kocsi rázkódik. Gondoskodnak erről a felgyűrődések, a negatív fekvő rendőrök, a kátyúk, az útbordák. Az autóknál mechanikus és kinetikus rugókat is alkalmaznak a rázkódás elnyelésére. Kocsitól függ, hogy mit és hol találunk benne: laprugót, nyomásra kiképzett hengeres csavarrugót (spirálrugót) kúpos ütközőbakkal, hidraulikus vagy éppen légrugót, amely tulajdonképpen egycsöves (dugattyús) olajos vagy gázos lengéscsillapító, illetve ezek kombinációit. Lengéscsillapítás nélkül bizonyos sebesség fölött nem lehetne vezetni az autót, egyszerűen nem tudnánk uralni a kocsit. Napjainkban lengéscsillapító alkatrész ként csak az említett olajos vagy gázos szerkezetet nevezzük.

Gázos vagy olajos lengéscsillapító?

A két fajta lengéscsillapító közül csak a köztudatban terjedt el, hogy a gázos jobb, mint az olajos. Az hétköznapokban utcai használatra tervezett olajos és gázos között nincs lényegesebb különbség se teljesítményben se árban. Az autók 10%-át szerelik csak egycsöves nagynyomású gázos lengéscsillapítóval, ez valóban más, mint az olajos, azonban ilyet nem is lehet venni minden autóba, csak azokba, amit már eredetileg is ezzel szereltek. Az autók maradék 90%-át olajos vagy kétcsöves gázos lengéscsillapítóval szerelik. A gyártók már 10-15 éve szinte csak gázost használnak modelljeikhez, olajosat már csak az öregebb típusú autókhoz lehet kapni, melyeket gyárilag is ilyennel szereltek.
A lengéscsillapító feladata tehát a futómű függőleges mozgásainak, rugózásának csillapítása, így úton tartja az autót. Biztosítja a jármű menetstabilitását hirtelen irányváltozás esetén, rövid féktávját a legszükségesebb helyzetekben és nem utolsó sorban a csökkenti a gépjármű rázkódását, csökkenti a futómű alkatrészek, gumiabroncsok idő előtti elhasználódását.

A két típusú lengéscsillapító működési elve

Olajnyomásos lengéscsillapító szárát ha nyomás éri, akkor a dugattyú bővebb szelepein átáramlik az olaj, a fenékszelep zárva van. Ilyenkor a szár viszonylag könnyen benyomható. Ha a szár elindul kifelé az olaj szűkebb szelepeken kényszerül átpréselődni a dugattyúba, a fenékszelep kinyit, hogy az olaj szabadon legyen. Ilyenkor a szárat jóval nehezebb kihúzni. Gáznyomásos lengéscsillapító működése hasonlít az olajos megoldáshoz. A különbség csak annyi, hogy a bene lévő olajra a gáz folyamatos nyomást gyakorol, így az felmelegedés hatására meggátolja az olaj felhígulást.
Lengéscsillapító mérés 80 ezer km után és csere párban tengelyenként, ha szükséges.

Lengéscsillapító hiba tünetei

Napjainkban sajnos szinte minden hatodik autóban hibás lengéscsillapító veszélyezteti a baleset elkerülését. A probléma az, hogy lengéscsillapítók fokozatosan elkopnak és a legtöbb esetben a sofőr nem veszi észre az autóján vezetés közben az egyre lassabb kormányzási viselkedést és az egyre nehézkesebb megállást fékezéskor. Az igazi veszély pont ebben rejlik, mert a hibás lengéscsillapítókra már csak akkor derül fény, amikor szélsőséges vészhelyzetben, például egy hirtelen kikerülő manőver vagy vészfékezés esetén a legnagyobb szükség lenne rá. Ezért, lengéscsillapítókat rendszeresen meg kell vizsgálni egy szakértővel, vagy szervizben minden 80.000 kilóméter futásidő után.
Lengéscsillapító hiba figyelmeztető jelei

A lengéscsillapító a magyar utak minősége végett sajnos erőteljesen kopó alkatrész, ezért a szokásosnál sűrűbben szükséges cserélni, pedig a lengéscsillapító ára sem olcsó mulatság. Hallgass az autódra! Amikor az autó kanyarból kifele jövet meginog és hirtelen gyorsuláskor az autó eleje rázkódik. Fékezés közben az autó félrehúz, a féktávolság az átlagosnál hosszabb. Göröngyös, kátyús utakon nehezebb az autó irányítása, az autó leng és erős kopogó hangot hallat. Romlik az úttartás, nő a megcsúszás, kitörés veszélye, nehezebben vesszük a kanyart, bedől a kocsi, extrém esetben fel is borulhat. Jelzés, ha a lengéscsillapítón olajfoltot talál, ha egyenetlenül, kagylósan és gyorsan kopik a gumi, ha nehezebb bevenni a kanyart, ha sokkal jobban zavar az oldalszél. Ilyenkor irány a szerviz. Percek alatt bemérik a lengéscsillapítókat. Ha elhasználódtak, a csere a legolcsóbb megoldás. A legdrágább: tovább járni velük.

View the embedded image gallery online at:
http://myautoservice.hu/szolgaltatasok#sigFreeId4f408ea50d





Kipufogó

A kipufogó nem egy - két cső, hanem egy összetett rendszer. A fő feladata, hogy a motorban elégett üzemanyag égéstermékét a szabadba juttassa, illetve többnyire kiszűrje a környezetre káros anyagokat.
Kipufogó rendszer felépítése, elemei, működésének ismertetése, hiba jelei és javítása

Eközben tompítsa a motor működésének zaját, akadályozza a környezet elkerülhetetlenül szükségesnél erősebb szennyezését, vagyis tisztítsa és szűrje az eltávozó kipufogógázt. Ráadásul a motor teljesítményére is kihat. Jól beállított kipufogórendszer nélkül nem volna megfelelő a levegő és a befecskendezett üzemanyag aránya, vagyis nem volna biztosított, hogy adott üzemanyag-felhasználás mellett a motor a maximális teljesítményre legyen képes. Emellett fékezi a gázok távozását, hűti is azokat, vagyis csökkenti a motorból még 7 – 900 fokon távozó gázok hőmérsékletét.

A kipufogórendszerben van a kipufogócsonk (itt csatlakozik a kipufogórendszer a motorhoz). Következik a leömlőcső, majd a csövek és a dob vagy dobok, köztük katalizátor, esetleg részecskeszűrő is. Mindez az alvázhoz rugalmasan csatlakozik, tehát vannak rugalmas (flexibilis részek), vagyis bilincsek, gumiból készült felfüggesztők. A kipufogónak mindig tömörnek kell lennie, vagyis a kipufogóvég előtt sehol nem szökhet, távozhat gáz a rendszerből.
A kipufogó esetében ezt szó szerint kell venni, a megváltozott hangszínű, felerősödött, hangos, morgó motorzaj a kipufogórendszer hibáját jelzi.

Ha „csörög” odalent, akkor a kipufogó leszakadt. A kipufogó erős rongáló hatásoknak van kitéve. Kívülről víz, sár, agresszív „sózott” hólé támadja. Belülről a kondenzvíz, amely a motor még nem üzemi hőmérsékletű működésekor keletkezik, és a rövid utak idején nem is tud elpárologni. Sokan láttak már modern dízelautót is fehéren „füstölni”, ilyenkor vízgőz távozik el a már felforrósodott kipufogórendszerből. Csak ez a víz enyhén savas, agresszív. Vagyis rendszeresen, nagyjából ezer kilométerenként hosszabb, legalább fél órás utat is meg kell tenni az autóval. Ilyenkor a részecskeszűrő is tisztul, regenerálódik.

Kipufogó alkatrészek felépítése

A kipufogórendszert ellenőrizni kell. A tömítések, gumialkatrészek is öregszenek, rongálódnak.

Vizsgára nélkülük senki ne induljon, ott a kipufogógáz összetételét is mérik. Hiányos, szivárgó, laza, kotyogó kipufogórendszer biztos bukás a vizsgán. De az egészségünk és a kényelmünk ennél is fontosabb. A katalizátor meghibásodása is rontja a kipufogógáz minőségét. A katalizátor ritkán romlik el magától, ha nem működik megfelelően, az hibás motorműködésre vezethető vissza. Vagyis a gyújtással van baj. Nem ég el tökéletesen az üzemanyag. A motor tömítése rossz, olaj vagy hűtőfolyadék kerül a rendszerbe, elromlik a lambdaszonda. Esetleg olyan ütést kapott alulról a katalizátorház, amely mechanikai sérülést okozott. Szerencsére kipufogórendszert egyben is és alkatrészenként is kapni, szervizben jól cserélhető, otthon nehézkesebb, de megoldható. Katalizátort csak akkor cseréljünk, ha előtte a motorműködést bevizsgáltattuk és mindent rendben találtak.

View the embedded image gallery online at:
http://myautoservice.hu/szolgaltatasok#sigFreeIdd6078f1653

Fő szolgáltatásaink

icon műszaki vizsga 

Műszaki vizsga, eredetiségvizsgálat

A műszaki vizsgával szemben támasztott követelmények jogszabályban előírtak, viszont ha mindent megvizsgálnának a gépkocsinkon, akkor több óráig is elhúzódna egy-egy vizsga. Igyekeztem összefoglalni, a minimális követelményeket, amit nem árt megnézni mielőtt vizsgára visszük gépkocsinkat!

icon futómű

Futómű

Amennyiben rendellenes, vagy jelentős vibrációt észlel a kormányon adott motorteljesítmény fölött, vagy a gépjármű vízszintes úton jobbra vagy balra húz, elképzelhető, hogy futóműve nincs megfelelően beállítva. Ebben az esetben javasoljuk, hogy minél előbb keresse fel szervizünket, hogy kiderítsük a probléma valós okát.

icon diagnosztika

Diagnosztika

Diagnosztika, javítási útmutató ( "kotta" ), elővigyázatosság, tapasztalat nélkül nem tanácsos hozzá nyúlni korunk autó "csodáihoz", még egy akku cserénél sem, főleg az új autóknál . Már sok ügyfélnek okozott fejfájást a probléma.

icon olajszervíz

Olajszerviz

A motorolaj a személygépkocsi üzemeltetési költségeinek mindössze töredékét teszi ki, de a megfelelő olaj kiválasztásával és időbeni cseréjével nagy összegeket lehet megtakarítani. A rossz minőségű vagy a csereperiódusnál hosszabb ideig használt motorolaj nem képes megfelelően ellátni feladatát, és egy sor problémát okozhat.

icon kipufogó

Kipufogó

A kipufogó nem egy - két cső, hanem egy összetett rendszer. A fő feladata, hogy a motorban elégett üzemanyag égéstermékét a szabadba juttassa, illetve többnyire kiszűrje a környezetre káros anyagokat.